تبلیغات
محمد علی مرادی - سیستم كاربراتور و انژكتور

محمد علی مرادی
 
بهترین ترفندها جدیدترین نرم افزارها موبایل کتاب الکترونیکی محمد علی مرادی

سیستم سوخت‌رسانی برای خودرو، همانند دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی در بدن انسان، سیستمی ضروری و بسیار حساس است كه انرژی لازم برای استفاده خودرو را فراهم می‌سازد. سیستم‌های سوخت‌رسانی چگونه چنین كاری را انجام می‌دهند؟ چند نوع هستند؟ مزایا و معایب هر سیستم چیست؟ چه نوع سیستمی برای خودرو اقتصادی‌تر و مناسب‌تر است؟ و ده‌ها سؤال دیگر وجود دارد كه برای تمامی كسانی كه به نوعی با خودرو سر و كار دارند، پیش می‌آید .

برای مشاهده کل مقاله به ادامه مطلب بروید.

سیستم كاربراتور  و انژكتور

سیستم سوخت‌رسانی برای خودرو، همانند دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی در بدن انسان، سیستمی ضروری و بسیار حساس است كه انرژی لازم برای استفاده خودرو را فراهم می‌سازد. سیستم‌های سوخت‌رسانی چگونه چنین كاری را انجام می‌دهند؟ چند نوع هستند؟ مزایا و معایب هر سیستم چیست؟ چه نوع سیستمی برای خودرو اقتصادی‌تر و مناسب‌تر است؟ و ده‌ها سؤال دیگر وجود دارد كه برای تمامی كسانی كه به نوعی با خودرو سر و كار دارند، پیش می‌آید.
از سال 1383 ساخت خودروهای سواری كاربراتوری تقریباً به حالت تعلیق درآمده است و شركت‌ها می‌بایستی از سیستم‌های انژكتوری در محصولات خود استفاده كنند. تعدادی از رانندگان قدیمی خودرو همچنان بر استفاده از خودروهای كاربراتوری اصرار می‌ورزند. كاربراتور و انژكتور چه تفاوتی دارند؟ هر یك چه كاری انجام می‌دهند؟ كدام یك بر دیگری ارجحیت دارد؟ در این نوشتار، سعی داریم به اختصار با این سیستم سوخت‌رسانی و در نهایت مزایا و معایب هر دو آشنا شویم.

 

 

كاربراتور چیست؟
كاربراتور مهمترین قطعه در سیستم‌های سوخت‌رسانی كاربراتوری است. وظیفه اصلی كاربراتور، تهیه مخلوط مناسبی از هوا و سوخت برای شرایط مختلف كار موتور است. كاربراتور می‌بایستی خواسته‌های زیر را برآورده سازد:
1. تهیه مخلوط صحیح هوا و سوخت برای شرایط مختلف كار موتور در زمانی بسیار كوتاه
2. مصرف كم سوخت در وضعیت كار عادی موتور
3. امكان تأمین حداكثر قدرت در حالت بار كامل
4. روشن شدن موتور در هر دما و كاركرد منظم آن در حالت دور آرام
5. پایداری تنظیم‌های انجام یافته برای مدتی طولانی و امكان تنظیم با توجه به شرایط كاری موتور
6. سادگی، قابلیت اطمینان و دوام
7. سهولت تعمیر و نگهداری

طرز كار كاربراتور
عامل اصلی كار كاربراتور، ایجاد مكش (خلاء) روی مجرای خروج سوخت (ژیگلور) است. این كار، توسط قسمتی از بدنه كاربراتور به نام ونتوری یا گلوگاه انجام می‌گیرد. ونتوری در حقیقت مقطع كاهش بدنه كاربراتور می‌باشد. با باز شدن صفحه گاز، هوا توسط سیلندر موتور مكیده شده و به داخل كاربراتور جریان می‌یابد. هنگام عبور از ونتوری، به علت كاهش مقطع عبور، سرعت هوا افزایش یافته و فشار محفظه ونتوری كاهش می‌یابد و مكشی ایجاد می‌كند كه به مراتب از دیگر مقاطع كاربراتور بیشتر است. اگر مجرای سوخت به این قسمت متصل شود، سوخت مكیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا، وارد سیلندر می‌شود.


انواع كاربراتور
كاربراتورها از نظر جریان هوا به سه دسته تقسیم می‌شوند:
1. كاربراتور با جریان هوا از بالا به پایین: در این كاربراتور نیروی جاذبه به جریان مخلوط سوخت و هوا به داخل موتور كمك می‌كند و در نتیجه تغذیه موتور بهتر انجام می‌شود. علاوه‌بر آن دسترسی به كاربراتور از نظر فضای تعمیراتی نیز بهتر می‌باشد. به همین دلیل این نوع كاربراتور بر روی اكثر خودروها به كار می‌رود كه می‌توانند شامل كاربراتورهای یك مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای باشند. كاربراتور خودروهای نیسان، پراید، پژو از این نوع هستند.
2. كاربراتور با جریان هوا از پایین به بالا: این نوع كاربراتور بیشتر در گذشته به كار گرفته می‌شده است و علت آن جلوگیری از ورود سوخت به صورت مایع به موتور بود. كاربراتور خودروهای قدیمی دهه 1960 معمولاً از این نوع بودند.
3. كاربراتور با جریان هوای افقی: مزیت اصلی این نوع كاربراتور ارتفاع كمی است كه زیر درپوش موتور اشغال می‌كند. این نوع كاربراتر می‌تواند دارای ونتوری ثابت یا متغیر باشد. كاربراتور خودرو پیكان از نوع كاربراتور با جریان هوای افقی دارای ونتوری متغیر است.
تا دهه 1960، كاربراتور در بسیاری از سیستم‌های سوخت‌رسانی استاندارد، مورد استفاده قرار می‌گرفت. در دهه 1970، طی تحقیقات و نوآوری‌هایی سیستم
EFI
كه در آن، سوخت توسط انژكتورها با كنترل الكترونیكی به مجرای مكش تزریق می‌شد، به جای كاربراتور در نظر گرفته شد.
دو جزء اساسی سیستم‌های كاربراتوری عبارتند از: كاربراتور و دلكو.
كاربراتورها دو وظیفه اصلی برعهده دارند:
1. مخلوط كردن سوخت و هوا به نسبت تركیبی مشخص كه در هر كاربراتور به عنوان یك پارامتر اساسی تعیین می‌شود.
2. توزیع سوخت پودر شده به میزان برابر بین سیلندرها
دلكو نیز دو وظیف اصلی برعهده دارد:
1. تولید برق مبتنی‌بر مكانیزم كاركرد پلاتین و فیوز (خازن) دلكو
2. توزیع برق در روی شمع‌ها در زمان لازم

معایب عمده و ذاتی كاربراتور
با دقت در انجام كار كاربراتور، می‌توان دریافت به‌رغم تمام محاسن آن، چند عیب ذاتی بزرگ دارد كه چشم‌پوشی از آنها امكان‌پذیر نیست.
1. عدم تناسب میزان مخلوط شدن هوا و سوخت: این میزان ثابت نبوده و به دلیل چگالی نامتناسب این دو ماده كه یكی گازی و دیگری مایع است تنها در زاویه‌ای خاص از دریچه كاربراتور این نسبت رعایت شده و در بقیه موارد این تناسب به هم می‌خورد.
2. كاربراتور شدیداً وابسته به شرایط محیط است: وابستگی شدید كاربراتور به شرایط محیط به خصوص دما و فشار باعث می‌شود كه به جرئت بتوان گفت هیچ خودروی كاربراتوری در حالت تنظیم كامل كار نمی‌كند.
3. عدم توزیع یكسان سوخت به سیلندرها: از آنجا كه كاربراتور وظیفه انتقال بی‌واسطه نوعی سیال به سیلندرها را برعهده دارد، طبیعی است كه به سیلندرهای نزدیك‌تر به كاربراتور، سوخت بیشتری منتقل شده و بازده آنها بیش از سیلندرهای دورتر است.
4. خفه كردن كاربراتور: این مشكل در تمامی كاربراتورهای دارای واحد پمپ شتابدهنده، دیده می‌شود. به این صورت كه در زمان خاموشی موتور، با چند بار فشردن پدال گاز مقداری سوخت وارد سیلندر می‌شود و كاربراتور فلوت می‌كند.
5 . پدیده قفل گازی: این پدیده پس از خاموش كردن موتور رخ می‌دهد. وقتی كه موتور و متعاقب آن پمپ بنزین خاموش می‌شود بنزینی كه در لوله‌ها و كاربراتور موجود است بر اثر از دست دادن حركت خود و نیز همنشینی با گرمای موتور، بخار شده و باعث دیر روشن شدن خودروهای كاربراتوری پس از چند لحظه خاموش شدن می‌شوند.
6 . وابسته بودن به نوع بنزین: یكی از پارامترهای كیفی بنزین، عدد اكتان آن است. این عدد بدون واحد در واقع معیاری است برای میزان تحت فشار قرار دادن بنزین بدون دچار شدن آن به خودسوزی و انفجار. هر چه عدد اكتان به 100 نزدیكتر باشد، كیفیت بنزین مصرفی بهتر است. در لحظه تنظیم موتوراین كار با استفاده از بنزینی مشخص صورت می‌گیرد. حال اگر نوع بنزین و در نتیجه عدد اكتان آن تغییر كند، نیازمند تنظیمی جدید خواهیم بود. اكثر كسانی كه از بنزین معمولی در خودرو كاربراتوری خود استفاده می‌كنند پس از استفاده از بنزین سوپر شاهد این تفاوت كاركرد موتور می‌شوند.
7. تنظیمات زیاد و پیچیدگی زیاد مكانیكی: این وضعیت باعث می‌شود تعمیركاران اغلب به دلیل عدم آگاهی از تنظیمات دقیق و یا عدم استفاده از ابزار مخصوص لازم، در مورد تنظیم همه جانبه آن غفلت ورزند.

سیستم تزریق سوخت الكترونیكی EFIا1 چیست؟

در خودروهای جدید، از سیستم انژكتوری برای تحویل مخلوط سوخت و هوا با نسبت صحیح به سیلندرها در تمام دامنه‌های سرعت دورانی موتور، استفاده می‌شود. برای اطمینان از نسبت سوخت و هوای صحیح در موتور، سیستم
EFI براساس شرایط رانندگی مختلف، به جای كاربراتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سیستم كنترل
EFI در دو نوع آنالوگ و دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سیستم كنترل آنالوگ، حجم سوخت تزریق شده براساس زمان مورد نیاز برای شارژ و دشارژ خازن، كنترل می‌شود. در سیستم دیجیتال حجم سوخت تزریق شده براساس داده‌های ذخیره شده در حافظه مشخص می‌شود. علاوه‌بر كنترل زمان مقدار سوخت تزریق شده، آوانس جرقه، سرعت هرز گرد موتور، كاركرد نادرست موتور و دیگر موارد را نیز می‌توان با استفاده از این نوع سیستم كنترل كرد.

تفاوت عمده سیستم‌های انژكتوری در موتورهای بنزینی و گازوئیلی

در سیستم‌های انژكتوری موتورهای گازوئیل‌سوز، از سیستم جرقه‌زنی و شمع خبری نیست و احتراق درون محفظه سیلندر به روش احتراق خود به خودی انجام می‌شود. ابتدا، هوا در مرحله تنفس وارد محفظه سیلندر شده و در مرحله تراكم تا میزان 1 به 25 متراكم می‌شود. در این حالت، دمای هوا تا حدود 700 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. سپس در بالاترین نقطه و در زمان مناسب، گازوئیل توسط انژكتورها به درون سیلندر پاشش می‌شود و در حضور هوای داغ، باعث انفجار و به حركت در آوردن پیستون و در نهایت حركت موتور می‌شود.
اما در موتورهای بنزین‌سوز، در مرحله تنفس، مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر می‌شود و انفجار سوخت در محفظه احتراق به كمك جرقه حاصل از فرمان رسیده به شمع‌ها، صورت می‌گیرد. نسبت تراكم، تا حداكثر حدود 1 به 11 امكان‌پذیر بوده و در صورت انفجار بی‌موقع سوخت درون سیلندر، پدیده
Knocking یا Detonation روی داده و باعث وارد آمدن آسیب جدی به موتور خودرو می‌شود كه این امر توسط ECU كنترل می‌شود.
دو وظیفه كاربراتور در سیستم‌های انژكتوری برعهده 2 سیستم سوخت‌رسانی و سیستم هوارسانی گذاشته شده است كه به وسیله واحد كنترل الكترونیكی هدایت می‌شوند.
سیستم سوخت‌رسانی شامل: باك بنزین، پمپ بنزین، لوله انتقال سوخت، فلیتر بنزین، رگولاتور فشار، ریل توزیع‌كننده سوخت، انژكتورهای مستقر بر روی ریل سوخت و تعدیل‌كننده جریان (دامپر) است.
سیستم هوارسانی نیز شامل: فلیتر هوا، اندازه‌گیر جریان هوا، دریچه هوا، سیلندر، منیفولد هوا و مخزن آرامش است.
در واقع، سیستم سوخت‌رسانی، وظیفه تهیه سوخت مورد نیاز در زمان مشخص و مقدار مناسب برای محفظه احتراق (سیلندر) و سیستم هوارسانی نیز وظیفه تهیه هوای مورد نیاز در زمان مشخص و مقدار و دمای مناسب برای محفظه احتراق (سیلندر) را برعهده دارند. این دو سیستم به كمك حسگرهای مختلف موجود در مسیر، شرایط لحظه به لحظه كاركرد موتور خودرو را اندازه‌گیری كرده و پس از انتقال به
ECU، فرمان مناسب را گرفته و به كمك فرمانبرهای مختلف، بهینه‌ترین سوخت را برای كاركرد موتور تدارك می‌بینند. فرمان زمان جرقه‌زنی شمع‌ها نیز توسط ECU صادر می‌شود.
اگر سیستم سوخت‌رسانی را به بدن انسان تشبیه كنیم،
ECU مغز سیستم، حسگرها، حواس انسان (بینایی و...) و عملگرها مانند دست و پای انسان عمل می‌كنند.
بعضی از حسگرهای اصلی سیستم‌های
EFI عبارتند از:
حسگر اندازه‌گیری دبی هوا
AFM (میزان دبی هوا از نظر جرمی و حجمی)‏، حسگر اندازه‌گیری میزان خلاء ورودی MAP، حسگر اندازه‌گیری میزان دمای هوا ATS، حسگر اندازه‌گیری دمای آب موتور CTS، حسگر اندازه‌گیری دور موتور RPM، حسگر موقعیت دریچه گاز TPS، حسگر ë، حسگر اندازه‌گیری دمای سوخت FTS، حسگر اندازه‌گیری فشار سوخت FPS، حسگر كنترل وضعیت احتراق درون سیلندرها، حسگر وضعیت سیلندرها و حسگر اندازه‌گیری CO و HC.
عملگرهای عمده سیستم نیز شامل: شیر موتوری، انژكتورها، گرمكن هوا
PTC، شمع‌ها و غیره است.
سیستم‌های انژكتوری در طول زمان، تغییرات متنوعی كرده‌اند. در ابتدای دهه 1970 از سیستم‌های مكانیكی انژكتوری آغاز و سپس سیستم‌های الكترونیكی طراحی شدند. از دیدگاهی دیگر سیستم‌های انژكتوری از سیستم‌های تك انژكتور شروع شده و اكنون از سیستم‌های پاشش سوخت مستقیم استفاده می‌شود.
انواع سیستم‌های سوخت‌رسانی انژكتوری به ترتیب ابداع عبارتند از:
1.
K- JETRONIC ابزار الكترونیكی وارد كار شد
2.
KE-JETRONIC واحد كنترل الكترونیكی اضافه شد
3.
L- JETRONIC
4.
LH- JETRONIC
5.
MONO JETRONIC- SPFI
6.
MULTI JETRONIC- MPFI
7.
GDI
در اینجا به معرفی سه مورد آخر كه معمول‌ترین سیستم‌های سوخت‌رسانی انژكتوری هستند، بسنده می‌كنیم.

سیستم‌های پاشش سوخت تكی2
در این نوع سیستم‌ها، از یك انژكتور برای تغذیه چهار سیلندر استفاده می‌شود. این انژكتور، سوخت مورد نیاز را به ابتدای منیفولد سوخت می‌پاشد. از نظر انتقال سوخت، نظیر سیستم‌های كاربراتوری بوده اما به كمك واحد كنترل الكترونیكی، شرایط مناسب‌تر و مطلوب‌تری را برای محفظه احتراق فراهم می‌سازد.

سیستم‌های پاشش سوخت چندگانه3

در این سیستم، به تعداد سیلندرهای خودرو، از انژكتور استفاده می‌شود. این انژكتور، بر روی ریل سوخت نصب شده و سوخت مورد نیاز را به طور مستقیم به پشت سوپاپ‌های سوخت تزریق می‌كنند. در مقدمه با سیستم‌های
SPFI، میزان تغییرات سوخت در آنها پس از پاشش تا زمان احتراق، بسیار كمتر است. در نتیجه، سوخت با شرایط بهتری وارد سیلندر می‌شود. این سیستم‏ها، رایج‌ترین نوع در حال حاضر به شمار می‌روند.

سیستم‌های پاشش مستقیم سوخت4
در این نوع سیستم، برای رسیدن به حداقل تغییر در شرایط سوخت ورودی به سیلندر، انژكتورها سوخت مورد نیاز برای احتراق را مستقیم درون محفظه سیلندر تزریق می‌كنند. این سیستم بجز در محصولات تعدادی از خودروسازان جهانی، استفاده عمومی ندارد.
سیستم مورد استفاده در خودروهای داخلی، عمدتاً
MPFI بوده و شامل: منیفولد، ریل سوخت و انژكتورها و رگلاتور فشار نصب شده بروی آن، دریچه هوا و قطعات نصب شده بروی آن، سیستم الكتریكی تعیین زمان احتراق و غیره و نیز واحد كنترل الكترونیكی ECU است. از این میان، تنها انژكتورها، رگولاتور فشار، تعدادی از قطعات دریچه هوا، ECU، حسگرها و قطعات بسیار حساس، به دلیل استفاده از تكنولوژی‌های ویژه، از اقلام وارداتی بوده و به صورت انحصاری تنها توسط چند شركت در جهان طراحی و تولید می‌شوند. تقریباً بقیه قطعات این سیستم‌ها در داخل كشور ساخته می‌شوند.

مزایای استفاده از سیستم‌های انژكتوری در مقایسه با سیستم‌های كاربراتوری

1. افزایش بازده حجمی و حرارتی موتور به دلیل یكنواختی و تركیب صحیح نسبت هوا و سوخت در حالت‌های مختلف كاری
2. افزایش بازده حجمی، باعث افزایش گشتاور و توان خروجی موتور تا 15 درصد می‌شود.
3. نسبت هوای ورودی به هر سیلندر، به دلیل استفاده تمام سیلندرها از یك حجم ثابت، تقریباً برابر است.
4. به دلیل استفاده از سیستم‌های اندازه‌گیری دقیق الكترونیكی برای اندازه‌گیری دبی هوای ورودی، سوخت متناسب با آن تأمین شده و در نتیجه مصرف سوخت كاهش می‌یابد.
5. به علت حذف كاربراتور و پیاله بنزین، بخارات حاصل از تبخیر سوخت در پیاله از بین می‌رود.
6. به دلیل كنترل موتور در شرایط مختلف كاری، كاركرد موتور مناسب‌تر و بهتر شده و موتور در هوای سرد، سریع‌تر روشن شده و نیازی به ساسات ندارد.
7. به دلیل یكنواختی تركیب سوخت و هوا، احتراق مناسب‌تر صورت گرفته و به دلیل افزایش بازده احتراق، موتور نرم‌تر و بی‌صداتر كار می‌كند.
8. به دلیل امتزاج مناسب سوخت و هوا، بازده احتراق افزایش یافته و در نتیجه می‌توان ضریب تراكم حجمی موتور را افزایش داد.
9. به دلیل عدم نیاز به گرم كردن منیفولد ورودی، چگالی هوای ورودی بیشتر شده و بازده حجمی را افزایش می‌دهد و در نهایت، قدرت خروجی موتور افزایش می‌یابد.
10. با افزایش بازده احتراق و كنترل پدیده
Knock یا Detonation، عمر موتور خودرو افزایش می‌یابد.
11. مهمترین علت ساخت سیستم‌های انژكتوری و مزیت اصلی آن نسبت به موتورهای كاربراتوری، كاهش آلودگی ناشی از عملكرد موتور است. انژكتور قابلیت پوشش دادن استانداردهای عدم آلایندگی را دارد.

معایب سیستم‌های انژكتوری در مقایسه با كاربراتوری
1. گران بودن موتور به دلیل گران بودن قطعات سیستم‌های انژكتوری
2. نیاز بیشتر به تعمیر و نگهداری و خدمات پس از فروش
3. نیاز به صافی بنزین دقیق‌تر و بنزین با كیفیت بالاتر
براساس آنچه گفته شد، هر چه سیستم سوخت‌رسانی میزان ورودی‌ها و خروجی‌های خود را دقیق‌تر اندازه‌گیری كند، توانایی كاركرد و تطبیق‌پذیری موتور با شرایط گوناگون افزایش یافته و عملكرد و كارایی خودرو بهتر می‌شود. این موارد، در سیستم‌های تزریق سوخت الكترونیكی بیشتر و بهتر مشهود است. رسیدن به هوای پاك و كاهش آلودگی كه امروزه از دغدغه‌های عمده كلان شهرهاست و نیز كاهش مصرف سوخت و در واقع استفاده بهینه از منابع محدود انرژی، بدون استفاده از سیستم‌های جدید سوخت‌رسانی (
EFI) تقریباً غیرممكن است.

سیستم سوخت رسانی انژكتوری

مقدمه :

یكی از روشهای مناسب جهت سالم سازی محیط زیست در جهان ، كاهش گازهای آلاینده متصاعد شده از موتورها می‌باشد كه در نسل جدید خودروها توسط جایگزین كردن سیستم سوخت‌ رسانی انژكتوری الكترونیكی بجای سیستم كاربراتوری ، گام مهمی در این جهت برداشته شده است .

مهمترین دلیل برای انتخاب این سیستم عبارت است از :

1- بالارفتن راندمان حرارتی و افزایش قدرت حجمی

2-     توزیع یكنواخت سوخت در كلیه سیلندرها

3-     گشتاور بالا در دورهای پایین

4-     عدم نیاز به ذخیره بنزین در مانیفولد ورودی

5-     كاهش مصرف سوخت

6-     كاركرد بهتر در هوای سرد

7-     كاهش گازهای آلاینده خروجی

8-     تنظیم دور آرام (800- 850 RPM   )

9-     عدم نیاز به گرم كردن مانیفولد هوا

یكی دیگر از دلایل جایگزین سیستم انژكتوری به جای كاربراتوری بهبود كاركرد و افزایش بازدهی و توان اتومبیل می‌باشد .

مهمترین هدف سیستم كنترل الكترونیكی موتور ، اعمال تنظیم دقیق بر روی دو عامل می‌باشد:

1-    كنترل نسبت سوخت به هوا

2-    كنترل زمان بندی جرقه

امروزه سیستمهای الكترونیكی تزریق سوخت با وجود گران بودن به عنوان بهترین راه حل مورد استفاده قرار گرفته‌اند . در مورد پراید انژكتوری مورد بحث در كشور ما ، روش اندازه منیفولد (MAP ) با كمك سنسور هوا ( ATS) می‌باشد . 

 

 مزایای خودروی انژكتوری نسبت به خودری كاربراتوری:

1-    كاهش ناگهانی قدرت در سر پیچهای تند در خودروی كاربراتوری :

هر تغییری در جهت حركت خودرو باعث وارد آمدن نیروی گریز از مركز به آن می‌شود و این نیرو به تمام قسمتهای خودرو وارد می‌گردد كه از جمله این قسمتها پیاله سوخت است . پیچهای تند تمایل دارن كه سوخت را در پیاله سوخت در دیواره به سمت بالا بیاورند . بنا بر این با بالا برن شناور مانع دریافت سوخت بیشتر شده و افت قدرت ایجاد می‌گردد . این مشكل به دلیل عدم وجود كاربراتور در خودروی انژكتوری ، وجود ندارد .

2-    عدم توزیع یكنواخت سوخت در سیلندر ها :

پس از اختلاط سوخت و هوا در كاربراتور ، مخلوط حاصله به صورت موجی حركت می‌كند كه باعث تغییر در سرعت جریان می‌گردد و این تغییر برای هریك از دهانه‌های ورودی هوا متفاوت می‌باشد و این تفاوت علت اصلی عدم توضیع سوخت یكنواخت در سیلندرها می‌باشد و بعضی از سیلندرها با سوخت غنی‌تر نسبت به دیگران پر می‌شود ، بنا بر این به جهت كامل پر شدن دیگر سیلندرها مجبوریم سوخت را مقداری غنی‌تر در نظر بگیریم و این موضوع یكی از علل افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا می‌باشد .

3-    پلاتین به كار رفته در سیستم جرقه زنی معمولی دارای بعضی مشكلات مكانیكی بوده و عمر آن محدود می‌باشد .

4-  جریان عبوری از مدار اولیه كویل باید به 4 آمپر محدود گردد در غیر این صورت پلاتین آسیب می‌بیند یا لااقل عمر آن كاهش می‌یابد .

5-   عدم نیاز به گرم كرده مانیفولد ورودی در هوای سرد در سیستم انژكتور :                               در سیستم انژكتوری موتور در هوای سرد به راحتی روشن    می‌شود ، چون ECU  بر اساس دمای موتور مقدار پاشش سوخت را بیشتر می‌كند و به تدریج با گرم شدن موتور زمان پاشش نیز كمتر می‌گردد .

مقالات مکانیک، 

نوشته شده در تاریخ شنبه 13 مهر 1387 توسط یاری هکر
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است